INTRODUKTIONBILLEDERDAGSPROGRAMPRISERPRAKTISKE INFORMATIONERREJSEFORESPØRGSELUdskriv

Cykelkrydstogt i Kroatien

Dalmatiske øhav med Ruby-gruppe

Gruppetur med dansk guide og kun for Ruby gæster med MS Dalmatinac eller MS Dalmatinka eller MS Lopar

6.998,00 kr
In stock
Travel Code
KR-55
Cykelkrydstogt i Dalmatien

Gruppetur med dansk guide og kun for Ruby gæster.

En uges cykelkrydstogt mellem de Dalmatiske øer i farvandet ud for Split. Du kommer rundt på cykel på 5 øer, en halvø samt ad små veje på fastlandet tilbage til Split. En landskabsmæssig meget varieret tur, hele tiden i kontrasten mellem de grønne, brune, hvide øer samt det turkisblå hav. 
Oplevelserne på cykel gennem fantastisk flot og afvekslende natur krydres med svalende bade- eller snorkelture (tag selv maske med), afslapning på dæk, oplevelser i de mange små havne og laguner vi passerer samt spændende besøg på restauranter og barer. 

Cyklingen er ingen tvang, men et fristende tilbud. Ønsker du i stedet at gå på opdagelse på land eller at blive på båden til næste mødested, er du velkommen til det, men bemærk at skibets rute og anløb er fastlagt ud fra cyklisternes behov.
Turen er for alle i rimeligt god cykelform. I den varme sommerperiode cykles primært fra den tidlige morgenstund. 

FAMILIEVENLIG SOMMERAFGANG: Den 8. juli har vi en båd med plads til 3 personer i nogle af kahytterne og med rabat for 3. person i kahytten. Derfor er denne tur oplagt som familietur med store børn. Vi anbefaler at deltagende børn er mindst 12 år.
Ligeledes er efterårsturene (uge 41 og 42) med mulighed for rabat for 3. person i kahytter på øverste dæk (se under Rabatter nederst på siden). 

Ophold om bord på M/S Dalmatinac, M/S Dalmatinka og M/S Lopar

I sommeren vil der være 2 forskellige både med næsten samme navn; Dalmatinac på de fire afgange og Dalmatinka på afgangen den 8. juli. 
I oktober sejles med MS Lopar. 

Alle bådene er klassiske motorsejlere i kategori A. De er bygget i hhv. 1957, 1968 og 1954 og renoverede indenfor de seneste 10-15 år og er ganske charmerende. 
Bådene har en hyggelig messe hvor måltiderne indtages og soldæk. 
Alle kahytter har eget bad og toilet. Pladsforholdende i kahytterne må ikke forveksles med de havgående krydstogtskibe, da her er mere trangt. Der er således også sparsomt med plads til bagagen, så bløde kufferter/tasker der kan stuves af vejen er at foretrække.

M/S Dalmatinac er 23 m lang og 7 m bred og har 10 gæstekahytter – alle til 2 personer med køjer og eget bad/toilet. De forskellige kahytstyper fordeler sig således : 4 på topdæk, 5 på hoveddæk samt 1 på underdæk.
Køjelængden på denne båd er 190 cm. Kahytterne på underdækket har vinduer der kan åbnes, når man er i havn. De øvrige kahytter kan åbne døren ud i det fri.

M/S Dalmatinka er 23 m lang og 5,5 m bred og har ligeledes 10 gæstekahytter - heraf har 7 kahytter en ekstra køje over en dobbeltseng. De øvrige 3 kahytter er med 2 køjer. Alle kahytter ligger på enten hoveddæk eller øverste dæk.
Køjelængden varierer mellem 180-200 cm. Længst er køjerne i kahytter med dobbeltsenge på hoveddækket. Alle kahytter har vinduer der kan åbnes. 

M/S Lopar er 27,5 m lang og 6,5 m bred og har 14 gæstekahytter - heraf har 7 kahytter en ekstra køje over en dobbeltseng (130 cm bred). De øvrige kahytter er med 2 sengepladser (primært køjesenge). Køjelængden varierer mellem 195 og 225 cm. 

Opholdet er med halvpension, hvilket vil sige morgenmad og enten frokost eller aftensmad. Morgenmaden spises tidligt, da det i sommerperioden er mest behageligt at cykle om formiddagen. Nogle dage cykler man frem til det sted, skibet i mellemtiden er sejlet frem til og spiser frokost ombord. Andre dage spiser man frokost undervejs og spiser aftensmad ombord.

Etaper og dagsprogram tilrettelægges således, at man kan spise de måltider, der er for egen regning, på en hyggelig restaurant.

Dagsprogram

Dag 1: København - Split. Cykling på øen Brac. 
Morgenfly fra København direkte til Split. Ankomst og check in på båden, der ligger i havnen ved Split. Inden vi afsejler Split er der mulighed for at opleve byens puls, gå en formiddags tur i det gamle Diocletian palads, indsnuse atmosfæren og måske nyde en kop kaffe i det smukke historiske område eller på byens promenade – Rivaen, der er beliggende ned til kajen, hvor vores båd ligger. 
Efter indcheckning og infomøde er der afgang til øen Brac, hvor der ankres op i havnen Milna med de fine hvide stenhuse. Her kan man nyde strand og by samt tage en sen eftermiddagstur på cykel. I Milna udleveres cyklerne, som tilpasses og afprøves på en lille promenadetur langs kysten, inden vi starter vores rundtur på cykel ind og op på øen, så vi får ufattelig smukke udsigter. Målet med eftermiddagsturen er også at komme ned til en af de skjulte strande ved Bobovisca og nyde en forfriskning på en af de hyggelige cafeer beliggende lige ved vandkanten.
20 km cykling. Ca. 250 højdemeter. 

Dag 2: Fra Milna til Bol på øen Brac. 
På cyklerne fra morgenstunden. Vi skal i gang med feriens første seriøse stigning, og herefter går det ind over øen ad asfaltvej til Nerezisca 375 m.o.h., hvor vi tager en velfortjent kaffepause på torvet. På turen har vi udsigter over grønne landskaber, olivenlunde, passerer figentræer, granatæbletræer, mandeltræer, urtehaver, lavendel og rosmarin og ikke mindst skønne lokale haver med bougainvilleaer og nerier så store som træer. Den sydeuropæiske vegetation er mangfoldig her og en herlig forsmag på, hvad vi kan forvente os af skønhed på resten af turen. Atter en times cykling frem til hyggeligt lokalt frokoststed, hvor vi har bestilt bord i smukke landlige omgivelser. Efter frokost slår vi mave med en ca. 10 km flad strækning, inden en 15 km lang nedtur starter. Masser af pauser for at nyde den flotte udsigt mod hav og vores næste ø Hvar, inden vi ruller ind i havnebyen Bol. Evt. tid til en dukkert ved den dejlige strand eller en tur på havnepromenaden med de mange forretninger og cafeer, og ikke mindst herlige isboder inden aftensmad ombord og afgang til den smukke by Jelsa på øen Hvar.
45 km cykling. Ca. 800 højdemeter

Dag 3: Fra Jelsa til Hvar. 
Hvar er den længste ø i Adriaterhavet, og det er den ø der nyder flest solskinstimer. De charmerende stenhuse i de små byer bader sig i det skarpe lys i flot kontrast til det dybblå hav. Øen er kendt som ”lavendeløen”, og man cykler i farver og duft fra både lavendel og rosmarin.  Middelalderbyerne er tydeligt påvirket af venezianernes arkitektur.
Først cykling langs kysten i skygge af pinjetræer til Vrboska (kaldet Lille Venedig), hvor vi skal nyde den lille havn. Herfra videre til næste kystby Stari Grad (betyder den Gamle Stad), hvor der også holdes en pause, så den gamle bydel kan besøges. Herefter skal vi i højderne ind over øen. Op ad hårnålesving på dejlig ny asfaltvej først i skygge af pinjetræer op mod den lille landsby Selca, hvorefter vi cykler videre op mod Brusje med dufte fra lavendel og rosmarin, og vi når toppen til en velfortjent kølig forfriskning. Anstrengelserne belønnes tillige med en fantastisk udsigt. Nu atter på asfalt og ned mod havet til Hvar by, som vores båd i mellemtiden er nået frem til. 
Hvar er en historisk by med katetral og gotiske paladser. Der er tid til at besøge seværdighederne. Overnatning i middelalderbyen Hvar, der også er blandt de smukkeste i Kroatien med sine hvide stenbygninger og dybblå vand. Aftenstemningen nydes ofte i en af de dybe bløde sofaer på cafeerne ved marinaen.
33 km cykling. Ca. 520 højdemeter.

Dag 4: Den smukke ø Korcula. 
Morgensejlads til Korcula der af mange er betragtet som den smukkeste af øerne. Den tager vi størstedelen af fra vest til øst. Vi starter i Vela Luka og søger skygge fra cypresserne, mens vi cykler mod byen Blato (100 m.o.h), der som Rom er bygget på 7 høje. Vi kan herefter enten vælge at fortsætte opad til Smokvica (300 m.o.h.), der som Venedig hævder at være fødested for Marco Polo, inden vi tager den nemme og dejlige tur ned til middelalderbyen Korcula, hvor båden venter os for natten. Alternativt (og længere) kører vi ned til sydkysten og følger vejen mod Prizba. Herfra fortsættes langs kysten mod Brna, hvor det er tid til et cafe besøg. På cyklerne igen op mod Smokvica, der er fin til sen frokost og påfyldning af drikkedunkene, inden det atter går mod Korcula.
Korcula er en meget smuk by med en gammel middelalderfæstning, og den er spændende om aftenen med liv i de små gader og på havnen. 
I stedet for ovenstående krævende rute kan man sættes af og nøjes med det sidste stykke fra Racisce. Smuk, smuk cykeltur langs kysten ind til Korcula, hvorefter vi fortsætter med badetøjet på bagagebæreren ud til stranden ved Lumbarda. På hjemturen besøger vi eventuelt den lokale vinbonde. 
32 - 48 km cykling. 270 - 520 højdemeter.

Dag 5: Nationalparken Mljet. 
Afsted til øen og nationalparken Mljet, - også kaldet honningøen, hvor vi går i land i Pomena på øens vestside. På Mljet byggede Benedictinermunkene et kloster smukt omkranset af pinje og egeskov. Klosteret og skovene omkring er en af turens højdepunkter. Øens pinjeskove er regionens smukkeste, og det siges at Odysseus fandt skønheden her så overvældende, at han tilbragte 7 år her. 
Turen fortsætter forbi saltvandssøen, hvori der er endnu en ø, som vi sejles ud til. Efter en lille gåtur atter retur og på cyklerne tilbage til båden til sen frokost. Der er dejligt på havnen i Pomena, her kan bades og soles fra kajen, der er små gode restauranter lige ud til vandet, og byen er dejlig overskuelig. 
Vi holder resten af eftermiddagen "fri", men har dog også mulighed for en sen eftermiddagstur at cykle til Polace og nyde kaffen med udsigt i bugten til de travle lystbådesejlere, der lægger til efter dagens sejlads.
24 km cykling. Ca. 180 højdemeter

Dag 6: Halvøen Peljesac 
Peljesac er faktisk en halvø, hvor livet og tempoet er som på en ø. Den længste cykeltur fører fra havnebyen Trstenik op langs bjergkammen og ned til kystbyen Orebic. Herfra fortsætter dagens cykeltur ind i baglandet, hvor vi kører langs de vinmarker, der leverer druer til områdets bedste vin. Alternativt lægger vi til i Kuciste og cykler mod Orebic, indsnuser byens puls og returnerer ad kystvejen over Kuciste igen og videre med de skønneste udsigter mod Viganj.
En smuk cykeltur bringer os op over 300 m.o.h. til fantastiske udsigter. Herefter 6 km ned ad bakke til Loviste næsten ude på spidsen af halvøen, hvor frokosten nydes ombord. Igen skal vi bade fra båden, når skipper finder en lille lagune og kaster anker. Vi sejler videre til fastlandets Riviera ved Makarska, der er et populært feriemål for foden af bjergkæden Biokovo, der rækker op over 1.800 m.o.h. Denne imponerende kontrast med de høje bjerge, der falder direkte i havet, er betagende. Videre til Omis, hvor der overnattes.
28-45 km cykling. Ca. 350 højdemeter 

Dag 7: Omis - Split. 
Efter morgenmaden tidligt på cyklen med udgangspunkt i Omis. Vi skal besøge Radmanove Mlinice, der er et skønt valfartssted. Vandmøllen er i dag en dejlig restaurant eller traktørsted med lokalt køkken og den klare Cetina flod strømmer gennem den naturskønne slugt.
Herefter går det retur til Split med båd med mindre man er frisk på at cykle til Split i det bjergrige og meget smukke bagland. Vi tager turen opover og ind i baglandet. Vi cykler ad landevej, der senere afløses af mindre asfalt sti med udsigter til vinmarker, maki eller til de lokales nyttehaver. Vi passerer gennem smukke maleriske landsbyer og kommer til udsigtspunkter, hvor vi har bjergtagende udsigter først mod Omis og senere mod Split. Vi kører ned mod kysten og kommer ind til Split ad strandvejen ved Podstrana og videre mod Stobrec til hyggelig cafebesøg og belønning for den lange, men smukke cykeltur.
Vi er i Split til sen frokost på båden, således der også bliver tid til at nyde byens eftermiddags og aftenliv.
14-38 cykling. Ca 650 højdemeter

Dag 8: Hjemrejse fra Split til København 
Efter morgenmaden er der afgang mod lufthavnen.

Forbehold : Det anførte dagsprogram er vejledende. Hvis vejrforhold el.lign. gør det nødvendigt at ændre sejlplaner, er det kaptajnen, der træffer afgørelsen.

Rejsefakta

Denne tur er udelukkende for gæster med Ruby Rejser, så vi har båden helt for os selv. Vi har vores danske guide, Preben med på turen. Preben har været på denne tur mange gange, og han kan om nogen guide og hjælpe dig til de bedste cykeloplevelser. Preben vil cykle med på de daglige etaper, men man er også velkommen til at cykle på egen hånd eller blive om bord. 
Vil man cykle selv, kan man låne kort om bord. Desværre er der generelt ikke gode cykelkort, men man kan dog klare sig med de udleverede.

Sværhedsgrad og kort

Denne tur har generelt lidt mere cykling om dagen, end de gruppeture med blandede nationaliteter, vi tilbyder.

Dette cykelkrydstogt må ikke sammenlignes med vore krydstogter langs floder og kanaler. De Dalmatiske øer er alle bjergrige og de daglige etaper vil byde på en del højdemeter, der belønner dig med forrygende udsigter over havet og skønne nedfarter. Stigningerne kan være lange, men ikke uoverskuelige, og enhver i almindelig god form, skulle kunne deltage på denne kategori 3 tur, der er lidt mere krævende end vores tidligere tur i Kvarnerbugten. Der er ikke cykelstier eller trafikseparering på øerne. Men der er sparsom trafik og sjældent tung eller generende trafik. Rutevalget er fortrinsvis på mindre asfalt- eller grusveje, men da der på mange øer kun er den samme vej, kan du ikke undgå at skulle dele nogle strækninger med bilerne. Cyklerne er lavt gearede, tempoet fornuftigt, og dagsetaperne er overskuelige. Nogle steder kan man enten afkorte ruten eller vælge mellem mere eller mindre kuperede alternativer. 
For at få det fulde udbytte af turen, skal man kunne lide udfordringer og have en rimelig kondition. Af de enkelte dagsetaper fremgår de daglige højdemeter.

Cykler og udstyr

Udlejningscyklerne er gode mountainbikes udstyret med bagagebærer (på mindst en cykel pr. kahyt), sadeltaske og vandflaske. Cyklerne er gearet og udstyret til kørsel på veje, der visse steder byder på stejlere passager og ujævnt underlag. Lappegrej og pumpe medfølger. Man kan låne cykelhjelm.

Du kan også vælge at medtage din egen cykel (kun ved kør-selv). Her er man selv ansvarlig for at få cyklen til og fra borde.

Det er nu også muligt at leje en el-cykel. Pris 1250 kr. for hele ugen. Bestil i god tid, da der er et begrænset antal til rådighed.

Bestil rejse

Uge 27: Ankomstdato 01.07.2017 varighed 7 nætter

Fra 9.698,-

Uge 28: Ankomstdato 08.07.2017 varighed 7 nætter

Fra 9.398,-

Uge 30: Ankomstdato 22.07.2017 varighed 7 nætter

Fra 8.598,-

Uge 31: Ankomstdato 29.07.2017 varighed 7 nætter

Fra 9.398,-

Uge 32: Ankomstdato 05.08.2017 varighed 7 nætter

Fra 8.598,-

Uge 41: Ankomstdato 07.10.2017 varighed 7 nætter

Fra 6.998,-

Uge 42: Ankomstdato 14.10.2017 varighed 7 nætter

Fra 7.398,-
Praktiske Informationer

Inkluderet i pris/person  :

  • Direkte fly København - Split tur/retur
  • Transfer fra Split lufthavn til havn tur/retur
  • 7 nætter i dobbeltkahyt med eget bad/toilet
  • Halvpension (morgenmad samt frokost eller aftensmad afhængig af dagsprogram)
  • Dansk cykelguide

Tillæg :

  • Enkeltkahyt under dæk (kun Dalmatinac): 2.200 kr (begrænset antal)
  • Enkeltkahyt, hoveddæk eller topdæk: 2.500 kr. (begrænset antal)
  • Cykelleje, mountainbike: 750 kr. (bestilles og betales hjemmefra)
  • Elcykel: 1.250 kr. (begrænset antal)

Rabatter  : 

  • Rabat for 3. person i dobbeltkahyt med ekstra køje på MS Dalmatinka 8. juli 2017: 1.200 kr.
  • Rabat for 3. person i dobbeltkahyt med ekstra køje (øverste dæk) på MS Lopar i uge 41 og 42: 850 kr.
  • Kør-selv 1.100 kr pr. person
  • På afgangen den 7. oktober får medlemmer af Ældre Sagen 200 kr. i rabat. 

Parkering :

  • Parkering for gæster i egen bil (ca 10 euro pr. dag – kan ikke forudbestilles men vi kan sende information om parkeringshuset)

Ikke inkluderet i prisen :

  • Havnepenge og turistskat  25 euro pr person
  • Drikkevarer samt måltider ud over halvpension (afsæt 100 kr pr. frokost eller aftensmad) 
  • Afbestillings- og rejseforsikring
  • Drikkepenge til besætning, normalt 30 euro pr person 

Tilbage til toppen