Cykelferie ved Comosøen
INTRODUKTIONBILLEDERDAGSPROGRAMPRISERPRAKTISKE INFORMATIONERREJSEFORESPØRGSELUdskriv

Norditaliens skønhed fra cyklen

Comosøen

Vi er super glade for at kunne tilbyder denne fantastiske tur rundt i Norditalien. Start ved den smukke Como-sø og derfra ind i Dolomitterne, for at slutte ved havet nær Venedig.
Det er en tur, der byder på mange kendte stigninger fra Giroen, men også ukendt terræn, der ofte benyttes i de italienske klassikere som Lombardiet Rundt.

10.998,00 kr
In stock
Travel Code
COL-029
Om turen

Norditalien er kendt for sit fantastiske cykelområde, men der bydes også på gastronomiske og kulturelle oplevelser.

På turen kommer vi igennem fire regioner (Lombardiet, Sydtyrol, Trentino Alto Adige og Veneto). Alle italienske regioner, men som adskiller sig fra hinanden ved sprog, mad og kultur.

Lombardiet og Veneto er typiske italienske områder, hvor der tales italiensk og spises pasta, hvorimod Sydtyrol er tysktalende og med et køkken, som minder om det vi kender fra Østrig. Det betyder stor variation i det sprog og den kultur, vi møder på hotellerne om eftermiddagen. Vi starter ved Comosøen, der ligger smukt grænsende op til Schweiz.

Vi bor i Abbadia Lariano, helt ned til søen, med udkig til kendte stigninger fra Giro della Lombardia som bla. Muro di Sormano.

Afhængig af hvilket hold du vælger, er de planlagte dagsetaper fra 65-145 km. Turens længde er mellem 600-800 km, og der køres mellem 10.000-18.500 højdemeter. Vi inddeler i 2-3 hold efter niveau og der vil være en kompetent guide på hvert hold.

Indkvartering

Vi skal bo i delt dobbeltværelse på små lokale hoteller med halvpension.

Program for turen

På førstedagen tager vi en lille afstikker til to stigninger: Passo di San Pietro della Culmine og Passo di San Marco - begge kendt fra Giroen og Lombardiet Rundt. To stigninger der ikke er ikoniske, men virkelig hører til de smukkeste og mest udfordrende på turen.

Vi er i Valle Brembana som er et dejligt naturområde, hvor mange af de lokale cykelryttere fra Bergamo elsker at træne. Første etapes målby, Morbegno, nås efter en 28 km. lang nedkørsel.

Morbegno er indgangen til de højere bjerge, beliggende i den skønne dal Valtellina, hvor der produceres god rødvin, ost og den dejlige Bresaola.

Mange danske cykelryttere har været i Morbegno, da det tidligere var et område mange klubber afholdt den årlige træningslejr. Vi bor selvfølgelig på hotel La Ruota (Cykelhjulet).

Herfra går det videre op gennem Valtellina og ind i Dolomitterne, hvor de næste 5 dage byder på noget af det smukkeste man kan opleve på cykel i Italien. Ruten ændres fra år til år og det er endnu ikke besluttet hvilke stigninger, der er køres i år. I 2017 kørte vi blandt andre Aprica, Passo Tonale, Passo Mendola, San Lugano og Passo Pordoi inden hviledagen i Arabba, mens 2016-turen bl.a. gik over Mendola, Mortirolo, Stelvio, Gavia og Giau.

Det varierer altså fra år til år hvilke stigninger i Dolomitterne, vi har på programmet, så det er absolut en mulighed at deltage igen, for køre nogle af de stigninger der ikke var med sidst.

Hviledagen holdes ofte i Arabba der er smukt beliggende mellem Marmolada, Pordoi og Campolongo. Arabba er en af de mest kendte skisportsbyer i Canazei området og om sommeren indtages byen af cykelryttere fra hele verden.

Det er her La Marathona dles Dolomites, med omkring 10.000 deltagere, køres på den klassiske Sella Ronda rute - ofte krydderet med et par af de omkringliggende bjerge. De der har lyst kan køre Sella Ronda på hviledagen. Det er en utrolig smuk oplevelse på godt 55 km og med fire fantastiske stigninger - Pordoi, Sella, Gardena og Campolongo. Der ligger flere gode pizzeriaer langs ruten, så det er oplagt at spise frokost på turen. Hvis de 55 km ikke er nok, kan turen forlænges med Valparola og Falzarego.

Efter hviledagen køres de sidste egentlige stigninger i Dolomitterne. Det kan være Passo di Falzarego og Passo Giau hvor især den sidste har tocifrede stigningsprocenter. Efter nedkørslen fra Passo Giau går det gennem et smukt landskab med kurver og tunneller til Belluno.

Herefter er de høje bjerge lagt bag os, men de skimtes stadig i baggrunden. Vi kommer nu til det ægte Italien, hvor der overnattes (hvis muligt på Villa Carpenada). Her er temperaturen klart højere, så den liflige og boblende hvidvin Prosecco, der produceres her i området, er et populært indslag under middagen.

Sidste etape på turen har to udfordringer. Den første er stigningen Passo San Boldo, der nok er en af de smukkeste bjergveje, der findes. Siden romertiden har handelsvejen gået over denne bjergtop. Under første verdenskrig havde østrigerne behov for at kunne transportere krigsmateriel ned til Po-sletten og konstruerede derfor en vej med tunneller i kurverne og en jævn stigningsprocent, så de tunge køretøjer kunne passere San Boldo. Et skue vi nyder i dag, når man står og venter på grønt lys før en af tunnellerne.

Den anden udfordring, er de sidste 85 km ud til Caorle ved Adriaterhavet. Det er fladt, men ofte har man modvind på de sidste kilometer, hvor vi kører på dele af GF Pinarello ruten. Her trækkes de sidste ressourcer ud af benene.

De sidste 20 km ud til Caorle køres langs floder, hvor fiskerne har taget plads fra morgenstunden og inden længe kan tæerne dyppes i det azurblå hav.

Transport

Vi rejser frem og tilbage med fly. 

Turen er inkl. flytransport t/r, bustransfer og transport af din cykel og bagage.

Indkvarteringerne er på gode hoteller med halvpension, let frokost, følgebil og kompetente guider.

Bestil rejse

Send rejseforespørgsel

Comosøen
Jeg accepterer Ruby Rejsers Privatlivspolitik og giver samtykke til, at Ruby Rejser ApS må behandle min persondata i overensstemmelse hermed.
Ja tak, tilmeld mig Ruby Rejser nyhedsbrev
Praktiske Informationer

Inkluderet i prisen:

  • Ophold i delt dobbeltværelse
  • Cykeltransport
  • Fly transport t/r samt bustransfer
  • Indkvatering på gode hoteller
  • Halv pension (Morgenmad, let frokost i det fri og aftensmad)
  • Følgebil
  • Kompetente guider

 

Der tages forbehold for uforudsete ændringer undervejs.

Gå til toppen af siden