Dag 1. Afrejse med tog fra Danmark
Afrejse med tog fra enten København eller Aarhus i retning mod Italien. Der er togskift i Hamborg, og vi kører til München, hvor vi overnatter, fordi vi ønsker at køre veludhvilede gennem Alperne i dagslys. Efter indkvartering går vi en tur i den skønne, gamle bydel.
Dag 2. Ankomst i Italien
Efter morgenmad fortsætter vi rejsen frem mod Italien. Når vi kører fra München, begynder vi at kunne skimte de smukke Alper, hvor sneen stadig ligger på de højeste toppe. Vi kører gennem det mageløse alpine landskab frem til byen Chiusa/Klausen, hvor en bagagetransport venter på stationen. Vi går selv fra stationen frem til hotellet, en kort tur på ca. 1 km. Efter indkvartering vil der være lidt tid på egen hånd til at se nærmere på byen, inden vi mødes på hotellet til fælles middag.
Hvis du har valgt selv at komme frem, starter turen i dag med check in på hotellet.
Dag 3. Europas største sæter
Aktiv vandretid: 4 timer, +450/-450 højdemeter, sværhedsgrad 3
Vi starter første vandredag lidt senere end sædvanligt, så vi er udhvilet til dagens oplevelser. Vi skal vandre på Europas største sæter Alpe di Siusi, der er et 52 km² stort plateau i ca. 2000 m's højde. Vi kører en kort tur med bus til landsbyen Siusi (998 m.o.h.), hvorfra der er en flot svævebanetur til Compaccio (1844 m.o.h.). Her vandrer vi mellem spredte sæterhytter på grønne græsmarker med køer, får, geder, heste og masser af vilde blomster. Fra sæteren er der udsigt ned i Isarco- og Gardena-dalene, og bedst af alt er der udsigt til Dolomitter-massiver som Sciliar, Catinaccio og Sasso Lungo. På vandreturen kommer vi også forbi Heksebænken. Bænken ligner mere en stor stol, der er sat sammen af blokke af porfyr. Måske et sted til dyrkelse af en hedensk gud, men i hvert fald en guddommelig udsigt til dale og Dolomitbjerge. Ved bjerghytten Puflatsch kan udsigten kombineres med den lokale Forst pilsner på terrassen.
Dag 4. Meranos vandingskanaler
Aktiv vandretid: 5 timer, -150 højdemeter, sværhedsgrad 2
Vi tager toget til kurbyen Merano. Merano-området har et netværk af vandingskanaler - de såkaldte Waale - som leder den rigelige mængde vand fra bjergene frem til marker og plantager på bjergskråningerne. Det regner forholdsvis lidt i Merano-dalen, og vandingskanalerne er en både genial og enkel måde at udnytte vandets fald på.
Vi vandrer langs den længste vandingskanal, som det tog karteuser-munke 19 år at bygge før den stod færdig i 1756. Vi starter i Tel, hvor kanalen henter vandet fra Adige-floden, og bringer det videre til æbleplantager og vingårde på skråningerne over landsbyerne Marlingo, Cermes og Lana. Stierne langs vandingskanalerne er de fleste steder kun 50 cm til 1 m. brede. Mens vi følger vandets snørklede vej langs bjergskråningerne, har vi en smuk udsigt over Merano, bjerge og dale med talrige slotte og borge. Stierne krydser mange små caféer og restauranter, hvor der serveres forfriskninger udendørs med panorama-udsigt.
Dag 5. Cykeltur gennem Brenner-dalen eller vandretur i Plose
Dagen byder på to muligheder:
- Vores turleder cykler forrest på en stille og rolig cykeltur på godt 30 km fra Chiusa (523 m.o.h.) til Bolzano (262 m.o.h.). Mange af os har sikkert drønet over Brenner-passet, hvor man svæver hen over landsbyer og kun glimtvis øjner gamle slotte og borge, fordi øjnene er fast naglet til motorvejen. Nu får du lejlighed til at opleve dalen i cykel-tempo. Der er asfalteret cykelsti hele vejen, og cykelstien kommer kun sjældent i kontakt med den øvrige trafik. Cykelstien følger den brusende Isarco-flod, som krydses på cykelbroer, og vi cykler forbi middelalderborgen Trostburg og gennem nedlagte jernbanetunneler i en stadig mere snæver kløft, indtil Bolzano folder sig ud som en fantastisk cykelby med mange cykelstier og cykelpromenader langs floden. Vi spiser frokost på en af de mange udendørsrestauranter på det hyggelige marked på Piazza Erbe. Inden vi tager toget tilbage til Chiusa, er der tid til at se den verdensberømte stenaldermand Ötzi – en 5300 år gammel mumie – der blev fundet i 1991. Han kan ses gennem glasruden i et stålfryser-mausoleum, men museet har også en mere hyggelig model af ismanden, hvor man får et indtryk af, hvordan han så ud i levende live med skindtøj, græskappe, pile og spyd. Cykelleje og togtur er inkluderet i prisen.
- Foretrækker du en vandretur, så få en detaljeret plan til en skøn dag på det nærliggende bjerg Plose (2486 m.). Bus og svævebane er inkluderet i prisen.
Dag 6. Fridag på egen hånd
Du har gratis transport og adgang til over 80 seværdigheder i hele provinsen. Brug fx dagen til en nærmere udforskning af Chiusa eller Bressanone. Eller oplev det imponerende bjergmuseum Firmian, der er skabt i en renoveret fæstning fra år 1000 af den verdensberømte bjergbestiger Reinhold Messner.
Dag 7. Jordpyramider og smalsporstog
Aktiv vandretid: 5 timer, +300/-300 højdemeter, sværhedsgrad 3
Vi tager toget til Bolzano, og fortsætter direkte videre med svævebane. Den røde kabine svæver fem km opad over stejlt skrånende vinmarker og over en lang dal. Fra landsbyen Soprabolzano vandrer vi gennem skove og typiske landbrugsområder, hvor der satses stort på økologisk produktion. Mest malkekvæg og kødkvæg, men nogle forsøger sig også med lamaer. Til sidst når vi frem til det største område med de såkaldte jordpyramider, der er op til 10-15 m høje jordsøjler med pudsige stenhatte på toppen. Forklaringen er, at når regnvandet langsomt eroderer moræne-skråningerne, kommer de store sten til at fungere som en hat, der holder jorden nedenunder tør og hård. Og derved bliver de stående som søjler i forskellige højder. Vi fortsætter til landsbyen Collalbo, hvor vi kører 7 km med veterantog på smalsporsjernbane. Banen blev indviet i 1907 med en sporbredde på blot 1 meter. På vandreturen er der mange flotte udsigter til forrevne Dolomitbjerge.
Dag 8. Labyrint-vandring og vinsmagning
Aktiv vandretid: 3 timer, +250/-400 højdemeter, sværhedsgrad 3
Sidste vandredag har vi en udflugt med bus til en helt anden del af Dolomitterne. Her får vi en smagsprøve på at vandre i et mere vildt landskab over trægrænsen. Vi vandrer fra passet Costalunga (1745 m.) til den smukke blågrønne bjergsø Carezza. På turen følger vi labyrint-stien, der vitterligt siksakker sig gennem et klippelandskab for foden af det næsten 3 km høje Latemar-massiv. Fra vandrestien går vi forbi evig sne, og vi har en pragtfuld udsigt til Catinaccio-massivet (også kaldet Rosenhaven).
Herefter kører vi langs den smukke vinvej til landsbyerne Caldaro og Termeno (Tramin), hvorfra druen gewürztraminer har sit navn.Vi besøger Tramins imponerende og arkitektonisk flotte vinkooperativ, hvor vi skal følge produktionen fra druer til flaske. Vi prøvesmager gewürztraminer, lagrein, pinot noir og andre vine af høj kvalitet – mens vi nyder udsigten over vinmarkerne. Bussen bringer os sikkert hjem til Chiusa.
Dag 9. Hjemrejse
Vi har det meste af dagen til disposition i skønne Chiusa/Klausen, inden vi sidst på eftermiddagen går til stationen - vores bagage bliver kørt. Herfra tager vi toget i retning mod Østrig, hvor vi i Innsbruck skrifter til Nightjet nattoget mod Hamborg.
Hvis du selv har sørget for transport, slutter turen efter tjek ud på hotellet.
Dag 10: Hjemkomst til Danmark
Der er togskifte i Hamborg, og derefter går turen til Danmark, hvor vi ankommer om eftermiddagen.