INTRODUKTIONBILLEDERDAGSPROGRAMPRISERPRAKTISKE INFORMATIONERREJSEFORESPØRGSEL

Vandretur i eksklusive St. Moritz

Schweiz | Togrejse og gruppevandreferie med dansk vandreleder

Tag med på vandreeventyr i et af de mest eksklusive områder i de Schweiziske Alper. Udgangspunktet for turen er byen St. Moritz, og herfra går turene til højdepunkter som Piz Nair og Fuorcla Crap Alv.

In stock
Travel Code
VAG-080

Det kan du glæde dig til

Velkommen til eksklusive og elegante St. Moritz. Her er ikke blot tale om et bynavn, men også et beskyttet varemærke, der står for stil, klasse og elegance. Byen har gennem de seneste 100 år tiltrukket de mest velhavende skiturister, der nyder godt af de mange Grand Hotels og high-end restauranter. Det er lige her, at den klassiske alpine vinterturisme blev født. Det er derfor ikke uden grund, at byen har afholdt vinter-OL hele to gange.

Selv om St. Moritz mest er kendt som en vinterferieby, er byen også et hit for vandrere om sommeren, som ønsker at opleve nogle af de mange +3.000 meter høje bjerge, der omkranser St. Moritz. Vi bor helt centralt i de flotte, høje alper 1.770 m.o.h., og vi kommer til at opleve vandreture i både tyske, rhätische og italienske distrikter, og vi går i både Albula- og Berninapassene. Ugen rummer også en let bjergbestigning med udsigt til nærliggende Piz Bernina (4.049 m.). Kanton Graubünden er den største, mest øde og mest naturrige delstat i Schweiz, hvor de mange mærkelige navne er på rhätish!
Turen er udviklet af vores vandreleder Poul Kattler, der om nogen brænder for at rejse med tog og for at vise dette smukke område af Schweiz frem for vores gæster. 

Turen gennemføres som klimavenlig togrejse. Vi har naturligvis reserverede siddepladser på de relevante tog, og på nattoget fra Hamburg til Zürich er der liggepladser i 4-køjes kupéer.

Tilbage er der kun at ønske jer alle en fantastisk tur.

Oversigtskort

Dagsprogram

Dag 1: Afrejse med tog fra Danmark
Afrejse med tog fra enten København eller Aarhus til Schweiz. Der er togskift i Hamborg.

Dag 2: Ankomst i Schweiz
Efter togskifte i Zürich tager vi toget helt til St.Moritz. Det er en usædvanlig smuk tur, først langs Zürichsee, senere langs den dramatiske Walensee, inden vi nede i det sydøstlige hjørne af Schweiz skifter tog i kantonen Graubündens hovedstad Chur. Her står den røde ekspres klar til at tage os igennem en af verdens flotteste jernbanestrækninger, der er på UNESCOs verdensarvliste. Banen snor sig helt utroligt opad mod Albulapasset - og efter tunnelen er vi i Engadin-dalen, hvor endestationen er St. Moritz. Der er restaurant og/eller bar i begge tog.

Fra banegården henter hotellets minibus vores bagage. Efter ankomst er det tid til at blive indkvarteret og slappe lidt af.Vi ser nogle af de centrale steder i St. Moritz og får gået den legendariske rundtur rundt om søen.


2


90 m


90 m


2½ t

Dag 3: Bjergene bag St. Moritz
Vi starter første vandredag med en rute, der ikke er så svær. På denne måde kan alle lige få gang i benene og blive bedre kendt med, hvad man kan forvente af ruterne senere på ugen.

Vi starter med at tage kabelbaner og svævebane fra centrum af byen op til 3.056 m høje Piz Nair, hvor vi bestiger toppen og nyder udsigten til de barske bjerge. Herefter tager vi retur med svævebanen til mellemstationen Corvilglia i 2.490 m, hvor vi går tur op til bjergsøen Lej Alv, hvor vi spiser vores medbragte frokost ved et vandløb. Vi går ned i dalen ad blomstervejen og drikker kaffe i Marguns. Herfra går vi ned ad stien rundt om bjerget og forbi tv-masten ned til sidste kabelbaneetape ved Chantarella. Herfra går det retur ned til St. Moritz med kabelbane. Eller –hvis kræfterne er der, så går nogle måske helt hjem.


3


130 m


770 m


4 t

Dag 4: Højrute fra Corvatsch til St. Moritz
Med bybus og så to etaper med Corvatsch svævebanen til toppen i 3.303 m med forrygende udsigt til de højeste bjerge herunder Piz Bernina og gletcherne. Vandreturen starter ved mellemstation Murtej i 2.699 m, og så går vi ned mod St. Moritz i et skønt landskab med de fineste udsigter mod søerne i dalen. Medbragt frokost ved et rislende vandløb. Efter at have set os mætte i de smukke søer i dalen skal vi kortvarigt ned ad en stenet nedstigning. Ved Hahnensee kan vi købe forfriskninger, fx en god Apfelstrudel. Og så går det ned til bydelen St. Moritz Bad, hvor nogen foretrækker at tage bybussen hjem, andre går helt hjem langs søen.


3


0 m


930 m


5 t

Dag 5:. Toptur til Munt Pers 3.207 m.o.h.
Vi starter dagen med at tage toget - helst i åben udsigtsvogn - fra St. Moritz til Bernina Diavolezza. Herfra går turen knap 900 højdemeter op ad bjerget med svævebanen. Fra svævebanens topstation 2.960 m vandrer vi nu til toppen af Munt Pers på 3.207 m. Turen er ikke lang (ca 2 km hver vej), men den kan være lidt udfordrende nogle steder. Anstrengelserne er dog hele arbejdet værd, når vi belønnes af en fantastisk udsigt på toppen. Er vejret til det, så spiser vi vores medbragte frokost på toppen (ja, der plejer at være vindstille!). Herefter går vi samme rute retur til svævebanen.

Er der flere kræfter, vil nogen måske have mod på 2½ time ekstra ned de 900 højdemeter. En lidt svær, men belønnende tur.


4


280 m


280 m + evt 900 m


3 t + evt 2½ t

Dag 6: Hvile- og udflugtsdag, måske med højdevej Muottas Muragl til Pontresina

Dagen byder på mulighed for at slappe af på egen hånd i St. Moritz og se nærmere på byen herunder museerne.

Har du derimod lyst til at bruge benene til lidt ekstra vandring, så tager vi bussen og kabelbane til Muottas Muragl (2.453 m). Herfra går der en let højdevandring lidt ned ad bakke til topstationen for stoleliften, der fører ned til Pontresina. Vi spiser vores medbragte frokost ved stoleliftens topstation, hvor der også kan købes varme og kolde drikke.

Stoleliften kan nok være lidt udfordrende for nogen, så tag kun med, hvis du har mod på liften!

Der er mange supplerende udflugtsalternativer og mange ekstra vandremuligheder på egen hånd.

På denne dag er der ikke aftensmad på hotellet. 


2


110 m


230 m


3 t

Dag 7: Pashøjden Fuorcla Crap Alv

Vi håber, du har benyttet hviledagen i går til at give dine ben mulighed for en velfortjent pause. I dag får du nemlig brug for at have lidt ekstra overskud og energi i rygsækken. Benene har nu været i gang i nogle dage og tilpasset sig det bjergrige terræn, så her på 6. dagen sætter vi ind med turens vandreudfordring. Ugens længste vandretur er lang og har flest højdemeter op og ned.

Vi starter med at tage det røde tog gennem Albula pastunnelen til Preda (1.794 m) skal nu gå op over passet Fuorcla Crap Alv 2.466 m, som er den flotteste version af Albulapasset. Vi lægger ud en meget varieret tur op til søen Crap Alv Lajets, hvor vi spiser vores medbragte mad, og kan tage et forfriskende bad. Nu går det igen opad til pashøjden, hvor alting ændrer sig med den stejle nedstigning i den flotte Bever dal, hvor skråningen distraherer med de smukke blomster. Nede i bunden går vi langs floden til Spinaz (1.819 m), hvor der er café og måske lidt ventetid, før toget samler os op retur til St. Moritz. Alt i alt en fantastisk tur, der hele tiden byder på nye positive overraskelser!


3


700 m


700 m


7 t

Dag 8: Den engelske bjergsti og edelweiss

Vi skal på en overraskende flot og dramatisk tur med start og slut i Alp Grüm 2.080 m.

Vi kommer hurtigt hen til højdevejen i retning mod Palü-gletcheren. Den dristigt anlagte vandrerute er spærret for gennemgang og kan kun benyttes til at gå frem og tilbage. Vi spiser den medbragte mad det eneste sted, hvor der er plads nok på "hylden" på den ellers så stejle bjergside.

Panorama-ruten rummer vandfald og udsigt over Palü-søen og Palü-gletcheren. Vi vender ved det højeste punkt inden stenskredet, der har lukket stien. Heroppe er der en chance for at finde edelweiss og se gemser.

Så går vi retur og nogen af os går helt hen til dæmningen ved Lago Bianco, som er søen i pashøjden. Vi slutter samlet i Alp Grüm ved banegårdscafeen med den forrygende udsigt.


3


300 m


300 m


4½ t

Dag 9. Hjemrejsedag med mulighed for en vandretur i Albula dalen 
Vi tager toget med vores bagage til Bergün og sætter bagagen på stationen. Med toget retur op til Preda, og så går vi ned langs den berømte bane retur til Bergün. En forbavsende flot vandretur langs vel nok Verdens mest ikoniske jernbanestrækning, hvor banen snor sig og krydser dalen så mange gange, at overblikket er svært at bevare. Men vi får fra bjergstien det bedste overblik med masser af foto-muligheder. Vi nyder medbragt frokost ved en af jernbanebroerne. Vi slutter i den utrolig idylliske og smukke Bergün, hvor vi kan besøge jernbanemuseet. Det tegner et storartet billede af banen, men også om erhverv og natur i kanton Graubünden. Man kan også vælge blot at slappe af, før vi kører videre mod Zürich.

Hjemrejsedagen rummer masser af andre muligheder, fx at bruge dagen i Zürich.


3


50 m


460 m


3 t

Dag 10: Ankomst i Danmark
Der er ankomst i Hamborg om morgenen. Efter togskifte går turen tilbage til Danmark, hvor der er ankomst midt på eftermiddagen. 

Sværhedsgrad 3-4

Der kræves en god kondition, da ruterne nogle steder går stejlt opad eller nedad. Der kan være løse sten og glatte klipper på stierne. De højeste steder kan der også være sne på stierne. De fleste dage ligger sværhedsgraden på mellem 2 og 3, men en enkelt dag (dag 5) er der nogle passager af smalle klippepartier, og her kommer sværhedsgraden derfor op på 4. Vandreturene er forsøgt tilrettelagt således, at der dog ikke er urimelig meget opstigning eller nedstigning, og at vi bliver befordret op/ned til de steder, hvor det er sjovt og flot at vandre. Vandrestave er ikke absolut nødvendige, men har du knæproblemer, eller er du bare vant til stavene, så brug dem.

Vandreprogrammet gennemføres i henhold til vejret, men der vil altid være vandreture - uanset vejret!
Skulle bentøjet svigte hos den enkelte, så vil turlederen altid kunne anvise lettere alternativer i dette meget alsidige terræn med masser af vandrestier.

Transportmidlerne

Vi har lavet et ugeprogram, hvor vi benytter de lokale tog, busser og svævebaner i området. Det er praktisk og har sin helt egen charme. Vi kommer til at køre med og gå ved Rhätische Bahns Albula-banen og Bernina-banen. Transport kan tage lidt tid, men det skal til for at vi kan komme frem til de vandrestier, der er blandt de smukkeste og mest varierede i området.

Indkvartering

Indkvarteringen på denne tur bliver på det 3-stjernede Hotel Bären. Hotellet ligger få minutters gang fra St. Moritz bykerne og gågader.

Hotellet er et traditionsrigt og indbydende sted, grundlagt i 1875. Det har siden 1924 været ejet af familien Degiacomi.

Hotellet har 60 forskellige værelser, der alle varierer i udseende. Fælles for alle værelser er, at de har bad/bruser, minibar, tv, telefon, sikkerhedsboks og hårtørrer.

Der indrettes til 2023 et nyt wellnessområde på hotellet.

Der er inkluderet halvpension (morgenmad og aftensmad) hele ugen. Undtaget på fridagen, hvor der kun er inkluderet morgenmad. Her vil der være mulighed for at gå på opdagelse på egen hånd i St. Moritz og prøve at spise på en restaurant efter eget ønske.

Måltiderne serveres i en af hotellets to restauranter. Forplejningen starter med aftensmad på ankomstdagen og slutter med morgenmad på afrejsedagen. Frokost er for egen regning med medbragt mad ude på turene. Vores turleder vil informere mere om mulighederne for frokost til de enkelte vandredage.

Klima

Klima

I St. Moritz befinder vi os næsten 1.800 m.o.h. Det betyder, at der kan være store udsving i den daglige temperatur. I juli måned ligger dagstemperaturerne normalt på 11-18 grader og med gennemsnitlig 10 nedbørsdage. Det er vigtigt at være opmærksom på, at vejret i højderne kan ændre sig meget i løbet af dagen. I høj solskin kan temperaturen hurtigt bliver over 20 grader, men i overskyet vejr kan det blive ned til 5-7 grader.

Bestil

Antal rejsende
Vælg antal af rejsende
Afrejsedato
Vælg afrejsedato

Uge 28: Startdato 09.07.2023 varighed 9 nætter

Fra 11.498,- DKK

Uge 32: Startdato 03.08.2023 varighed 9 nætter

Fra 11.498,- DKK

Uge 36: Startdato 03.09.2023 varighed 9 nætter

Fra 10.998,- DKK
Praktiske Informationer

Inkluderet i prisen:

  • Togrejse fra Danmark til St. Moritz tur/retur
  • Siddepladsreservationer fra Danmark til Hamburg t/r
  • Liggepladsreservationer i 4-køjes kupé fra Hamburg til Zürich t/r
  • 7 overnatninger i dobbeltværelse
  • 7 x morgenmad
  • 6 x aftensmad 
  • Alle programsatte transporter og lifter
  • Dansk vandreleder

Fradrag:

  • Kør-selv (se fradraget under "Bestil")

Minimumstilslutning:
Deltagerantal er minimum 12 personer og maximum 20 personer, der alle skal være tilmeldt senest 30 dage før afrejse. Hvis minimumsantallet ikke opnås inden fristen, forbeholder vi os retten til at aflyse rejsen – vi refererer her til opsigelsesreglerne i vores gældende rejsebetingelser.

Deleværelse:
Ved bestilling af deleværelse bliver du sat sammen med en anden rejsedeltager af samme køn. Hvis du på forhånd har aftalt deleværelse med en anden, skal du i din bestilling angive navnet på vedkommende i bemærkningsfeltet. Hvis antallet af personer til deleværelse ikke går op, forbeholder vi os retten til at opkræve enkeltværelsestillæg. Det vil ske senest 30 dage før afrejse.

Vandreleder:
Lars Porskjær på julituren
Poul Kattler på augustturen
Lars Porskjær på septemberturen

Valuta:
Der benyttes schweiziske franc (CHF). Det er praktisk at medbringe lidt valuta hjemmefra. De gængse kreditkort kan bruges de fleste steder. Der er hæveautomater i St. Moritz.

Gå til toppen af siden