Dag 1: Afrejse med tog fra Danmark
Afrejse med tog fra enten København eller Aarhus til Schweiz. I Hamborg skifter vi til nattog, der i løbet af natten vil føre os sikkert til Basel.
Dag 2: Ankomst i Schweiz
Aktiv vandretid: 2,5 timer, +90/-90 højdemeter, sværhedsgrad 2.
Efter togskifte i Basel tager vi toget helt til St.Moritz. Fra Basel følger en en usædvanlig smuk tur, først langs Zürichsee, senere langs den dramatiske Walensee, inden vi nede i det sydøstlige hjørne af Schweiz skifter tog i kantonen Graubündens hovedstad Chur. Her står den røde ekspres klar til at tage os igennem en af verdens flotteste jernbanestrækninger, der er på UNESCOs verdensarvliste. Banen snor sig helt utroligt opad mod Albulapasset - og efter tunnelen er vi i Engadin-dalen, hvor endestationen er St. Moritz. Der er restaurant og/eller bar i begge tog.
Fra banegården henter hotellets minibus vores bagage. Efter ankomst er det tid til at blive indkvarteret og slappe lidt af.Vi ser nogle af de centrale steder i St. Moritz og får gået den legendariske rundtur rundt om søen.
Dag 3: Bjergene bag St. Moritz
Aktiv vandretid: 4 timer, +130/770 højdemeter, sværhedsgrad 3.
Vi starter første vandredag med en rute, der ikke er så svær. På denne måde kan alle lige få gang i benene og blive bedre kendt med, hvad man kan forvente af ruterne senere på ugen.
Vi starter med at tage kabelbaner og svævebane fra centrum af byen op til 3.056 m høje Piz Nair, hvor vi bestiger toppen og nyder udsigten til de barske bjerge. Herefter tager vi retur med svævebanen til mellemstationen Corvilglia i 2.490 m, hvor vi går tur op til bjergsøen Lej Alv, hvor vi spiser vores medbragte frokost ved et vandløb. Vi går ned i dalen ad blomstervejen og drikker kaffe i Marguns. Herfra går vi ned ad stien rundt om bjerget og forbi tv-masten ned til sidste kabelbaneetape ved Chantarella. Herfra går det retur ned til St. Moritz med kabelbane. Eller –hvis kræfterne er der, så går nogle måske helt hjem.
Dag 4: Højrute fra Corvatsch til St. Moritz
Aktiv vandretid: 5 timer, +0/930 højdemeter, sværhedsgrad 3.
Med bybus og så to etaper med Corvatsch svævebanen til toppen i 3.303 m med forrygende udsigt til de højeste bjerge herunder Piz Bernina og gletcherne. Vandreturen starter ved mellemstation Murtej i 2.699 m, og så går vi ned mod St. Moritz i et skønt landskab med de fineste udsigter mod søerne i dalen. Medbragt frokost ved et rislende vandløb. Efter at have set os mætte i de smukke søer i dalen skal vi kortvarigt ned ad en stenet nedstigning. Ved Hahnensee kan vi købe forfriskninger, fx en god Apfelstrudel. Og så går det ned til bydelen St. Moritz Bad, hvor nogen foretrækker at tage bybussen hjem, andre går helt hjem langs søen.
Dag 5: Toptur til Munt Pers 3.207 m.o.h.
Aktiv vandretid: 3 timer (evt. + 2,5), +280/280 (+ evt. 900 m) højdemeter, sværhedsgrad 4.
Vi starter dagen med at tage toget - helst i åben udsigtsvogn - fra St. Moritz til Bernina Diavolezza. Herfra går turen knap 900 højdemeter op ad bjerget med svævebanen. Fra svævebanens topstation 2.960 m vandrer vi nu til toppen af Munt Pers på 3.207 m. Turen er ikke lang (ca 2 km hver vej), men den kan være lidt udfordrende nogle steder. Anstrengelserne er dog hele arbejdet værd, når vi belønnes af en fantastisk udsigt på toppen. Er vejret til det, så spiser vi vores medbragte frokost på toppen (ja, der plejer at være vindstille!). Herefter går vi samme rute retur til svævebanen.
Er der flere kræfter, vil nogen måske have mod på 2½ time ekstra ned de 900 højdemeter. En lidt svær, men belønnende tur.
Dag 6: Hvile- og udflugtsdag, måske med højdevej Muottas Muragl til Pontresina
Aktiv vandretid: 3 timer, +110/230 højdemeter, sværhedsgrad 2.
Dagen byder på mulighed for at slappe af på egen hånd i St. Moritz og se nærmere på byen herunder museerne. Har du derimod lyst til at bruge benene til lidt ekstra vandring, så tager vi bussen og kabelbane til Muottas Muragl (2.453 m). Herfra går der en let højdevandring lidt ned ad bakke til topstationen for stoleliften, der fører ned til Pontresina. Vi spiser vores medbragte frokost ved stoleliftens topstation, hvor der også kan købes varme og kolde drikke. Stoleliften kan nok være lidt udfordrende for nogen, så tag kun med, hvis du har mod på liften!
Der er mange supplerende udflugtsalternativer og mange ekstra vandremuligheder på egen hånd. På denne dag er der ikke aftensmad på hotellet.
Dag 7: Pashøjden Fuorcla Crap Alv
Aktiv vandretid: 7 timer, +700/700 højdemeter, sværhedsgrad 3.
Vi håber, du har benyttet hviledagen i går til at give dine ben mulighed for en velfortjent pause. I dag får du nemlig brug for at have lidt ekstra overskud og energi i rygsækken. Benene har nu været i gang i nogle dage og tilpasset sig det bjergrige terræn, så her på 6. dagen sætter vi ind med turens vandreudfordring. Ugens længste vandretur er lang og har flest højdemeter op og ned.
Vi starter med at tage det røde tog gennem Albula pastunnelen til Preda (1.794 m) skal nu gå op over passet Fuorcla Crap Alv 2.466 m, som er den flotteste version af Albulapasset. Vi lægger ud en meget varieret tur op til søen Crap Alv Lajets, hvor vi spiser vores medbragte mad, og kan tage et forfriskende bad. Nu går det igen opad til pashøjden, hvor alting ændrer sig med den stejle nedstigning i den flotte Bever dal, hvor skråningen distraherer med de smukke blomster. Nede i bunden går vi langs floden til Spinaz (1.819 m), hvor der er café og måske lidt ventetid, før toget samler os op retur til St. Moritz. Alt i alt en fantastisk tur, der hele tiden byder på nye positive overraskelser!
Dag 8: Den engelske bjergsti og edelweiss
Aktiv vandretid: 4,5 timer, +300/300 højdemeter, sværhedsgrad 3.
Vi skal på en overraskende flot og dramatisk tur med start og slut i Alp Grüm 2.080 m. Vi kommer hurtigt hen til højdevejen i retning mod Palü-gletcheren. Den dristigt anlagte vandrerute er spærret for gennemgang og kan kun benyttes til at gå frem og tilbage. Vi spiser den medbragte mad det eneste sted, hvor der er plads nok på "hylden" på den ellers så stejle bjergside. Panorama-ruten rummer vandfald og udsigt over Palü-søen og Palü-gletcheren. Vi vender ved det højeste punkt inden stenskredet, der har lukket stien. Heroppe er der en chance for at finde edelweiss og se gemser.
Så går vi retur og nogen af os går helt hen til dæmningen ved Lago Bianco, som er søen i pashøjden. Vi slutter samlet i Alp Grüm ved banegårdscafeen med den forrygende udsigt.
Dag 9: Hjemrejsedag med mulighed for en vandretur i Albula dalen
Aktiv vandretid: 3 timer, +50/460 højdemeter, sværhedsgrad 3.
Vi tager toget med vores bagage til Bergün og sætter bagagen på stationen. Med toget retur op til Preda, og så går vi ned langs den berømte bane retur til Bergün. En forbavsende flot vandretur langs vel nok Verdens mest ikoniske jernbanestrækning, hvor banen snor sig og krydser dalen så mange gange, at overblikket er svært at bevare. Men vi får fra bjergstien det bedste overblik med masser af foto-muligheder. Vi nyder medbragt frokost ved en af jernbanebroerne. Vi slutter i den utrolig idylliske og smukke Bergün, hvor vi kan besøge jernbanemuseet. Det tegner et storartet billede af banen, men også om erhverv og natur i kanton Graubünden. Man kan også vælge blot at slappe af, før vi kører videre mod Zürich.
Hjemrejsedagen rummer masser af andre muligheder, fx at bruge dagen i Zürich.
Dag 10: Ankomst i Danmark
Der er ankomst i Hamborg om morgenen. Efter togskifte går turen tilbage til Danmark, hvor der er ankomst midt på eftermiddagen.
Bemærkninger
Programmet er med forbehold for ændringer i udflugter og rækkefølge. Det er valgfrit om du ønsker at deltage på alle turene, så hvis du har lyst til en dag på egen hånd, skal du blot give guiden besked, så han ikke står og venter forgæves på jer.